Frågor och svar

Vill börja med att säga att det är jätte kul med alla kommentarer med respons och frågor från er!

 

Har nyligen fått två frågor angående träning här på bloggen så tänkte publicera svaren i ett inlägg så att de som undrar med säkerhet får svaren och ifall det är någon annan som undrar så kan ni också läsa :)

 

Fråga: Är du orolig för lever och njurar när du dricker protein? Jag dricker också vassleprotein/aminosyror i lagom mängd varje dag men tydligen kan det vara mycket skadligt för dessa organ. Vad vet du? Är väldigt intresserad av dina åsikter, du verkar vara duktig på kost och träning.

Svar: Hej! Ja det sägs att det kan vara skadligt för lever men framför allt njurar men det finns inga studier som visar på detta. Dessutom är inte mitt proteinintag extremt högt, jag skulle snarare kalla det lagom. Det finns ju de som tränar hårt och har ett betydligt högre proteinintag varje dag. Så med andra ord, jag är inte orolig och tror inte att det är någon fara så länge man inte är extrem :)

 

Fråga: Hej. Gillar din blogg och är lite nyfiken, jag har sett att du tränar mycket. Vad har du för tips till en som vill gå ner 10 kg i vikt?

Ha en trevlug kväll :-)

Svar: Hej! Vad kul att du gillar min blogg! Jag har själv gått ner 10 kg så jag borde i alla fall veta vad jag pratar om :P Tyvärr har jag inga genvägar att tipsa om – hård träning är det som gäller. Sedan går ju också kost och träning hand i hand. Ju mer du tränar och ju striktare kost du håller– desto snabbare märker du såklart resultat men gör det istället rimligt för dig själv så att du inte ger upp. Givetvis kan man träna hårt varje dag och ha en strikt diet, men detta är inget som alla orkar i längden – det hade inte passat mig exempelvis. Jag vill kunna äta gottis ibland och ha några vilodagar, men märker då inte resultat lika snabbt, men det kan det vara värt tycker jag. Jag började med att träna 2-3 dagar i veckan till att nu träna minst 4 gånger i veckan och har dragit ner på vitt bröd, ris, pasta, potatis, socker etc. Unnar mig godsaker ibland men med måtta.

Det som förbränner mest är konditionsträning och då framförallt intervallträning. I början av min viktnedgång tränade jag enbart konditionsträning, och gick ner i vikt. MEN det är först när jag började kombinera med styrketräning som jag börjar se resultat med min kropp – man blir mer ”fit”. Kombinerar du konditionsträning med styrketräning så kommer du komma i form, men du kommer inte gå ner lika många kilon som ifall du enbart hade konditionstränat, eftersom du bygger muskler med styrketräning och muskler väger mer än fett.  Glöm inte att öka ditt proteinintag om du börjar styrketräna!! 

 

 


Kommentarer
Postat av: klara

Du har inga före/efter bilder på din viktnedgång? Du ser så himla fit ut så det är svårt att tänka sig att du vägt 10 kilo mer!

Trevlig blogg du har, god jul!

Svar: Ligger nu uppe! Tack fina du, detsamma!
Josefina

2012-12-17 @ 07:42:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0