Ljuuuuuvliga lussekatter

Hmmm jag tror minsann att detta är det första "onyttiga" receptet jag publicerar i min blogg :P Fast det kommer nog bli fler nu i juletider hehe... 
 
Inte världens finaste men kan vara världens godaste ;) 
 

Lussekatter

50 g jäst för söta degar

150 g osaltat smör

5 dl standardmjölk

250 gram lättkvarg (0,5%-1% fett)

1 g saffran (två paket)

2,5 dl socker

1 ägg

½ tsk salt

ca 15 dl vetemjöl

 

Pensling: 1 ägg

 

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme. Rör ner saffranet i mjölkblandningen. Smula jästen i en bunke och tillsätt lite av mjölkblandningen, rör tills jästen löst upp sig. Häll i resten av mjölkblandningen, kvarg, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en del (i maskin eller förhand) tills det blir en smidig deg, tillsätt eventuellt mer mjöl. Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under en kökshandduk i 30-45 minuter. Häll ut lite mjöl på en bänk, knåda degen och forma dina lussekatter, det blir cirka 30 stycken. Lägg lussekatterna på bakplåtsklädda plåtar och lät jäsa under kökshandduk i 30-45 minuter. Pensa med ägg och garnera eventuellt med russen. Sätt in i ugnen på 225 grader i 5-10 minuter, beroende på ugn och storlek. Jag hade mina stora lussekatter inne i 8 minuter.

 

När du formar dina lussekatter – tänk på att de kommer att jäsa en hel del under andra jäsningen och även i ugnen så gör de relativt små om du inte vill ha gigantiska lussekatter :)  


Kommentarer
Postat av: räkan

ÅH nu vet jag vad vi får på frukosten imorgon!
hihi :)

2012-12-18 @ 21:49:55
URL: http://sandylindell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0