Många timmar i köket

God kväll alla fina! Sedan jag kom hem från skolan har jag varit i köket non-stop och bakat och lagat mat. Har tänkt att göra en del julbak (onyttigt denna gången) innan julafton och idag bakade jag lussekatter :) Vi ska ha julfrukost imorgonbitti på jobbet så då tyckte jag att det passade bra att baka lussekatter idag så att jag kan ta med mig till jobbet imorgon. Behövde även fylla på med müsli och knäckebröd så det har jag gjort mellan jäsningarna. Och avslutat med att laga en god wok :) Börjar med recept på middagen så kommer lussekatterna i ett eget inlägg.
 

Wokade kräftor och grönsaker

1 zucchini

1 röd paprika

200 g champinjoner

1 gul lök

1 chili

4 vitlöksklyfor

2 burkar kräftstjärtar

1-2 msk ostronsås

2 tsk fisksås

2 tsk socker

2 tsk soja

Salt, citronpeppar, cayenne och/eller chilipulver

 

Hacka lök, vitlök och chili. Stek i olja. Skär grönsakerna och woka snabbt på hög värme. Blanda ihop ostronsås, fisksås, socker och soja i en skål och häll över grönsakerna. Lägg sist i kräftstjärtarna och låt de bli varma. Serveras med fördel till nudlar. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0