Träning och god mat

Hej bloggen :D Jag blev klar i god tid med min pedagogiska plan och det kändes som att den blev bra! Har även varit och tränat, hade sjuk träningsvärk från igår men det gick ändå bra. Körde axlar och mage och avslutade med HIIT. Var helt slut efter träningen så deckade i soffan haha. När jag vaknade till liv tvingade jag ut mig själv på lite ärenden, råkade bland annat skämma bort mig och Sebastian med en Global kniv! Åhh vad jag suktat efter en sådan kniv, äntligen slog vi till. 
 
Har även lagat såå god middag. Köttfärslimpa är sjukt underskattat! Vi åt med andra ord köttfärslimpa idag och till det hade vi blomkålsmos, broccoli, brunsås och lingonsylt. Som en fröjd för smaklökarna. 
 
 
 

Köttfärslimpa

1 kg nötfärs

2 dl mjölk eller vatten eller hälften grädde och hälften mjölk

1 dl ströbröd 

2 ägg

1 gul lök

1 msk koncentrerad kalvfond

Valfria kryddor

Soja 

1 msk smör

 

Brunsås med lök

1 gul lök

2,5 dl matlagningsgrädde 

En skvätt soja

En skvätt koncentrerad kalvfond

Peppar

 

Blanda vätskan med ströbröd i en bunke och låt stå 5-10 min. Blanda i köttfärsen, äggen, riven lök, kalvfond och kryddor (jag brukar ha i salt, vitpeppar, vitlökspulver, cayenne eller chili, aromat och persillade). Forma till en limpa och lägg i en ugnsform. Smält lite smör och blanda med lite soja och pensla på limpan. Hacka en lök i grova bitar och lägg i formen. Ställ in i ugnen på 175 grader i 45-50 min.

 

Om man vill kan man göra en sås på spisen men för att göra det lite enklare för sig kan man ta ut formen ett par minuter tidigare och bara hälla i grädden, soja, kalvfond och peppar, och in i ugnen igen så blir det en god och enkel sås!

 

Blomkålsmos

1 blomkålshuvud

Salt & vitpeppar

Ev. andra valfria kryddor (jag använde aromat och chilipulver)

Ev. grädde

Ev. riven ost

Ev. en klick smör

 

Blomkålsmos går att göra på många sätt. Oavsett så börjar du med att skära blomkålen i små buketter. Nu kan du välja att antingen koka i en kastrull full med vatten eller i lite grädde, den blir givetvis mer krämig i grädde men jag tycker det fungerar lika bra att koka i vatten och det är dessutom lättare och kalorisnålare. Koka buketterna tills de är mjuka, cirka 10 minuter. Om du kokat blomkålen i vatten, häll då av detta. Mixa blomkålen med en stavmixer och smaka av med kryddor. Har du kokat blomkålen i vatten kan du möjligtvis hälla i en skvätt grädde eller en klick smör, men det är inte nödvändigt. Du kan blanda i lite riven smakrik ost om du vill, men det är inte heller nödvändigt. Blomkålsmos är med andra ord gott som det är – bara kokat i vatten, men går att smaksätta på många sätt!

 

Broccoli tillagas genom att skäras i buketter och koka i saltat vatten i cirka 2 minuter. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0