Lillebror på besök

Vilken lång dag det varit idag! Ni tror inte att jag kommer till skolan (efter att ha tvingat upp mig själv tidigt trots att jag var dödstrött, och sen stressat hela morgonen) och får då reda på att föreläsaren är sjuk! Jag cyklar tillbaka hem i vind och regn för att hänga hemma innan jobbet. Hann iallafall plocka undan lite hemma och måla naglarna :) Haft en mysig dag på jobb och när jag slutade mötte jag upp lillebror som har tillbringat kvällen hos oss och ska sova här inatt. Vi har ätit supergod thaigryta - som jag lovade mig själv sist jag lagade det att jag skulle laga oftare! 
 

Thaigryta

4 kycklingfiléer

1-2 msk riven färsk ingefära

1 zucchini 

2 paprikor

1 chili

1 gul lök

1 burk minimajs

En näve frysta wokgrönsaker

1 burk kokosmjölk

1 påse Panangkryddmix

En näve cashewnötter

1 pressad lime

Salt & peppar

 

Strimla kycklingen och stek i olja tillsammans med riven ingefära, salt och peppar. Lägg över i en stor gryta. Skär zucchini och paprika i bitar, hacka lök och chili och stek hastigt på hög värme i olja. Lägg över i grytan. Stek även de frysta wokgrönsakerna och minimajsen hastigt och lägg över i grytan. Tillsätt panang och kokosmjölk, låt koka upp och puttra någon minut. Häll sist i pressad lime och cashewnötter. Eftersom lillebror är här unnade vi oss äggnudlar till :) 

 

Tänk på att detta blir mycket mat! Så vill man ha en lite mindre gryta kan man kanske halvera grönsaksmängden. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0