Pumpasoppa

Jag stillade inte riktigt mitt sug efter pumpa igår så idag lagade jag pumpasoppa :) Mums vad gott det blev!
 
 
Pumpasoppa med sting

1 kg pumpa (jag använde butternut squash)

2 schalottenlökar (går bra med gul lök också)

2 vitlöksklyftor

2 tsk sambal oelek (halvera eller uteslut om du inte gillar stark mat)

2 kycklingbuljongtärningar

1 dl torrt vitt vin

5 ½ dl vatten

3 dl grädde

1 pressad lime

 

Skala pumpan, kärna ur den och skär den i små bitar. Hacka löken och vitlöken. Stek pumpa, lök och vitlök i smör i en kastrull några minuter så att det blir lite mjukt. Tillsätt vatten, vin, buljongtärningar och sambal oelek. Koka upp och låt koka i cirka 5 minuter. Tillsätt grädden och låt puttra i cirka 15 minuter. Mixa soppan slät i en mixer. Krydda sist med salt, peppar och pressad lime. Jag serverade med pumpafrön på soppan och en bit grovt bröd vid sidan om. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0