Soop

Ikväll lagade jag en soppa som gick supersnabbt att göra och blev förvånansvärt god! Efter middagen stack jag och Sebastian och solade :D Nu: mys i soffan! 
 
Inte den vackraste maträtten, men den smakar bättre än den ser ut iaf! 
 
Tomatsoppa med fisk
400 g vit fisk (t.ex. torsk, alaska pollock, kolja eller sej) 
400 g passerade tomater
2,5 dl matlagningsgrädde 
½ - 1 purjolök (beroende på storlek) 
1 gul lök 
1 chili 
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl vatten
Salt, peppar, liiite socker och ev. chilipulver om du vill ha soppan stark
Ev. hackad persilja eller dill (dill passar nog bäst men jag tycker inte om dill så jag använde persilja)
 
Strimla purjolöken, hacka löken och chilin. Stek i smör i en kastrull. Tillsätt passerade tomater, grädde, vatten, buljongtärningarna och krydda. Låt koka upp och låt puttra ett par minuter. Lägg i fisken och låt puttra ett par minuter till. Lägg eventuellt sist i persilja eller dill. 
 
Kom på i efterhand att det nog hade varit gott med lite vitlök i :) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0