zucchini eller squash?

På tal om zucchini. Det kanske bara är jag men jag har alltid undrat vad det är för skillnad på zucchini och sqaush! För att tilllägga så äter vi ganska mycket av det hemma vilket gör att jag därför ofta funderar på det. Och jag veeet att google existerar. Men ni vet, man (eller åtminstone jag) grubblar på mycket som man tänker att "det här, det här ska jag kolla upp, senare"... Mest frustrerad blir jag när det står zucchini på skylten på grönsaksavdelningen och sen när man ska slå in det i snabbkassan så står det sqash. Jag blir ju knäpp! Iallafall, idag kollade jag äntligen upp det. Om det är någon annan som har undrat så är squash en del av pumpasläktet och det finns två varianter; sommarsquash och vintersquash. Sommarsquashen kallas även för zucchini (och vi alla vet ju hur en zucchini ser ut, som en stor gurka och grön eller gul) och används som en grönsak, medans vintersquashen ser mer ut som en pumpa och används också som en pumpa. Jag blev iallafall jävligt mycket klokare av detta klargörandet! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0