Granola

Jag har tidigare tipsat om att ge bort en burk hemmagjord granola, knäckebröd eller liknande i present när man är bortbjuden, istället för att ge en flaska vin eller något annat som man brukar ge. Jag tycker det blir roligare och mer personligt. Igår var vi ju på middag hos våra vänner och då fick de en burk granola som jag gjorde samma dag :)
 
Granola
2,5 dl havregryn
1,5 dl fiberhavregryn
½ dl pumpakärnor
½ dl sesamfrön
½ dl linfrön
½ dl solrosfrön
½ dl kokos
1-1,5 dl grovhackade valfria nötter
½-1 tsk kanel
2 msk rapsolja
½ dl honung
1 dl vatten
Eventuellt torkad frukt och kokosflarn (jag hade russin och kokosflarn)
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke (inte den torkade frukten!). Blanda alla blöta ingredienser i en annan bunke och häll sedan vätskan bland de torra ingredienserna och rör ihop. Klä en plåt med bakplåtspapper och strö ut blandningen på plåten Sätt in i ugnen i 15-20 minuter på 200 grader, rör runt med jämna mellanrum så att det inte bränns. Låt müslin svalna och rör sedan ner den torkade frukten och kokosflarnen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0