Gymmet och köket!

Jahapp där försvann den dagen också, jag som skulle hinna med fler saker idag... Idag har jag iallafall hängt på gymmet och i köket. På gymmet körde jag ett riktigt grymt pass för rygg, biceps och mage. Jag hade massor med energi så jag orkade hur mycket som helst, vilken härlig känsla det är! Kyl, frys och skafferi behövdes fyllas på så jag handlar på vägen hem. Sen jag kom hem har jag varit i köket fram tills nu haha. Jag har ätit lunch, bakat knäckebröd, bakat nyttiga muffins och lagat middag. Jag har inte ens hunnit duscha efter träningen så det tänkte jag göra nu och sen tänkte jag faktiskt göra en nyttig efterrätt till mig och Sebastian :) 
 
Nyttiga chokladmuffins med kikärtor (var inte rädda, de smakar inte kikärtor) och knäckebröd. Knäckebröden måste alltid finnas här hemma, de är underbara! 
 

Chokladmuffins med kikärtor

1 burk kikärtor

½ dl mjölk

2 ägg

1 äggvita

1 dl kakao

1 msk bakpulver

1 tsk vaniljpulver

½ dl stevia

1 mosad banan

 

Skölj kikärtorna och låt rinna av, mixa de sedan i en mixer eller med en stavmixer. Mixa i bananen. Vispa ner ägg och mjölk. Blanda de torra ingredienserna i en skål och blanda sedan ner i smeten. Häll upp smeten i cirka 14 formar och sätt in i ugnen på 175 grader i cirka 30 minuter. 

 
Knäckebröd (1 plåt) (samma recept som publicerats tidigare)

2 dl valfritt mjöl (Jag brukar oftast använda grahamsmjöl. Idag använde jag dock majsmjöl för omväxlingens skull men det är inte lika lätt att baka ut + behöver vara inne i ugnen längre)

1 dl solrosfrön

1 dl sesamfrön

½ dl linfrön

½ tsk salt

½ dl rapsolja

2,5 dl kokande vatten

 

Blanda alla ingredienserna förutom vattnet i en bunke. Häll sist i det kokande vattnet och rör om. Bre ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, ett tips är att kavla ut dagen med bakplåtspapper emellan så får du jämna och fina knäckebröd. Annars går det bra att bara platta ut degen över plåten, men godast blir det om du gör de så tunna som möjligt. När du brett ut smeten kan du om du vill skära rutor för önskad storlek, annars brytar du bara det i bitar när det är klart. Strö eventuellt över flingsalt innan du sätter in det i ugnen. Nu kommer det till att ha de en bra tid i ugnen. Enligt alla recept jag läst ska plåten vara i ugnen i cirka 1 timme och 15 minuter på 150 grader, men detta funkar inte i min ugn då de blir brända direkt (kanske funkar bra om man bakar med majsmjöl?) Jag har istället provat mig fram och för min del funkar det bäst med varmluft på 125 grader i cirka 50 minuter.


Kommentarer
Postat av: Hannah

Hej! Dina chokladmuffins ser jättegoda ut! De måste jag prova! En fråga bara, hur gram är en burk kikärtor? Såg att det fanns lika olika stora burkar och förpackningar i affären.

Svar: Hej! Hmm bra fråga du, jag tror förpackningarna brukar vara cirka 400 gram.
Josefina

2014-02-10 @ 17:44:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0