Ugnsbakad ratatouille med kyckling

Ikväll var jag sugen på att göra ratatouille till middag med något gott till. Mamma skulle vara här under kvällen så jag ville dock att maten skulle sköta sig själv ganska mycket så att jag slapp hänga i köket, därför gjorde jag ratatouille i ugn och passade på att tillsätta kycklingfiléer som också fick tillagas i ugnen. Resultatet blev bra, en god och smakrik ratatouille som absolut fungerar att tillagas i ugn istället för på spisen!
 
Rätten gjorde sig inte riktigt bra på bild. Det är mycket godare än vad det ser ut! 
 
Ugnsbakad ratatouille med kyckling
1 kg kycklingfiléer
1 aubergine
1 zucchini
1 stor röd paprika
1 stor gul paprika
2 gula lökar
6 vitlöksklyftor
400 g krossade tomater (gärna smaksatt med chili)
1 dl chilisås
1 kycklingbuljongtärning
3 dl vatten
2 tsk timjan
2 krm cayennepeppar
Salt & peppar
 
Lägg kycklingfiléerna i en ugnsform, de filéer som var stora skar jag på mitten. Krydda med salt och peppar. Skär aubergine, zucchini och paprika i mindre bitar och lägg i en stor bunke. Hacka lök och vitlök och lägg i tillsammans med grönsakerna. Tillsätt krossade tomater, chilisås och vatten. Smula i buljongtärningen, krydda och rör runt. Häll grönsaksblandningen i ugnsformen tillsammans med kycklingfiléerna och sätt in i ugnen på 225 grader tills kycklingen är klar, cirka 40-50 minuter. Rör runt lite då och då. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0