Enchiladas med nötfärs

Denna söndagkväll bjöds det på enchiladas hemma hos oss. Varken jag eller Sebastian hade lagat det tidigare men det blev ju jätte gott! Det första Sebastian sa när han tog första tuggan var just "vaaaarför har vi aldrig lagat detta tidigare?!" haha. Till våra enchiladas hade vi en enkel sallad och en god kall sås gjord på kvarg (men funkar lika bra med exempelvis gräddfil, turkisk yoghurt etc.) Jag har räknat ner timmarna idag tills Sebastian skulle komma hem så nu ska jag inte sitta framför datorn mer utan klänga fast mig runt honom istället :)
 
Enchiladas 
500 g nötfärs
En påse Taco spice mix eller egen Tacokrydda*
4-6 tortillabröd
1 gul lök
2 burkar krossade tomater med örter (vi använde Garants vitlök & örter)
½ msk råsocker/vanligt socker/stevia strö
1 stor vitlöksklyfta 
1 tsk sambal oelek 
Spiskummun, paprikakrydda, chilikrydda, basilika, salt & peppar
2 dl riven ost
 
Hacka den gula löken och stek tills den blir lite mjuk. Lägg i nötfärsen och stek tillsammans till färsen är genomstekt. Häll på 1 dl kallt vatten och tacokrydda, låt puttra ett tag. Stek pressad vitlök i en kastrull med olivolja. Mixa de krossade tomaterna tills det blir en slät tomatsås och häll i kastrullen med vitlöken. Tillsätt sambal oelek och socker, koka upp och låt puttra. Smaka av med kryddor. Fördela färsen i tortillabröd, rulla ihop och lägg i en ugnsform. Häll över tomatsåsen, strö riven ost över och sätt in i ugnen på 225 grader i 10-15 minuter, tills osten smält och fått färg. 
 
Den kalla såsen gjorde jag på kvarg, pressad vitlök, paprikakrydda, cayennepeppar, salt, vitpeppar, en skvätt pressad citron samt kallt vatten (för att den inte skulle vara så tjock). 
 
*Tacokrydda (en burk)
2 msk chilipulver
1 msk spiskummin
1 msk vitlökspulver
1 tsk cayennepeppar
1 tsk oregano
1 msk salt
½ msk peppar
 
Jag brukar använda cirka 2 msk av tacokryddan till 500 g nötfärs. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0