Fredagkväll

Hej på er! Kom just på att det är ju faktiskt fredagkväll så de flesta av er är säkert ute och svirar. Själv skulle vi varit iväg och bowlat ikväll med vänner och sedan mött upp en vän som fyller år för drinkar på Lilla torg, men sjuk som jag är så blir det hemmakväll. Tur har jag iallafall att Sebastian kommer vara hemma med mig ikväll så jag slipper vara ensam. Sebastian hörde av sig tidigare ikväll och undrade om han skulle köpa med sig mat hem men jag var verkligen inte sugen på take-out, men jag hade heller inte planerat någon middag eller tinat något från frysen. Kom då på att jag aldrig lagat någonting direkt från frysen och funderade på om man kunde göra det. Kikade runt lite på nätet och vissa menade att man kunde det. Så jag provade att slänga in frysta kycklingfiléer i ugnen och visst gick det! Liiite torra blev de men de kunde nog varit inne 5 minuter kortare så hade det nog blivit bra. 
 
Nu tänkte vi äta efterrätt, tända ljus och krypa ner i soffan framför en film. Receptet på efterrätten kommer strax upp dock :)
 
Ugnsbakad kycklingfilé, ugnsrostade grönsaker och jordnötssås
 
Jag la frysta kycklingfiléer i en ugnsform, penslade med olivolja och kryddade med paprikakrydda, spiskummin, chilikrydda, vitlökskrydda, salt & peppar. Satte in i ugnen på 200 grader och de är klara när de har en innertemperatur på 70 grader. Jag tog ut mina efter 50 minuter och de hade då en temperatur på 74 grader och blev som sagt lite torra, så 45 minuter hade nog blivit bra för mina stora filéer i min relativt snabba ugn. Det är så himla olika från ugn till ugn! Skär och kolla efter en stund om du inte har termometer :) 
 
De sista minuterna la jag in champinjoner, paprika och hericot verts i ugnen.
 
Såsen gjorde jag på hemmagjort jordnötssmör, vatten, en skvätt soja och en vitlöksklyfta, som fick puttra tillsammans i en kastrull på spisen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0