Asiatisk kycklinggryta

Hej! Tänkte dela med mig av vad vi ätit till middag idag, det var riktigt gott! Jag veeet att jag nästan alltid skriver att maten vi ätit var jätte god men det blir nästan alltid JÄTTE GOTT och då måste jag ju skriva det hihi :) Jag gjorde en enkel men himlans god kycklinggryta med asiatiskt stuk och till detta testade jag att göra "blomkålsris". Blomkålsris är inget ris utan det är bara riven blomkål men det ersätter ris :) Eftersom vi försöker undvika ris, potatis och pasta i matlagning så älskar jag när jag hittar andra alternativ så ni får gärna tipsa om ni vet något bra alternativ som jag inte testat. Det brukar bli mirakelnudlar, blomkålsmos, ugnsrostade rotfrukter, kokta grönsaker, sallad, bulgur etc. hemma hos oss men det finns säkert mängder av sätt man kan variera på! Har länge tänkt att göra egen LCHF-pasta som är gjord på ägg, philadelphia och fiberhusk men det verkar så himla mäckigt... Oj vad jag spann vidare på dagens middag haha, nåväl, nedan har ni dagens recept! 
 
Kycklinggryta 
4 kycklingfiléer
1 röd paprika
½ - 1 purjolök (beroende på storlek)
3 vitlöksklyftor
1 stor chili
1 burk kokosmjölk
2 msk mango chutney
1 tsk sambal oelek (eller lite mer om du gillar stark mat)
1 tsk fisksås
2 tsk tomatpuré
1 kycklingbuljongtärning
salt, peppar, torkad ingefära
 
Strimla kycklingen och stek i olja i en panna. Krydda med salt, peppar och ingefära. När kycklingen är klar, lägg över den i en gryta. Strimla paprikan och purjolöken. Hacka chilin. Fräs allt i olja tillsammans med pressad vitlök tills grönsakerna blivit mjuka. Lägg över i grytan med kycklingen. Tillsätt resterande ingredienser, koka upp och låt puttra i några minuter. Detta serverade vi med blomkålsris och cashewnötter.
 
Blomkålsris gör du genom att riva blomkål med ett rivjärn och sedan koka i saltat vatten i cirka 1 minut. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0