Styrketräning och ny smaksensation

Hej! Efter att jag återhämtat mig från löprundan och efter lite plugg gick jag faktiskt till gymmet för mitt första styrkepass sen ryggskadan och sjukdom. Det var ganska tufft, jag hade förlorat en del styrka och det var sjukligt mycket folk på gymmet men det gick väl helt okej ändå., jag är glad att vara tillbaka! Jag är glad för alla er som har träning som nyårslöfte men oj vad jobbigt det är med allas nyårslöften man måste trängas med på gymmet haha. Tog mig igenom ett rygg- och bicepspass iallafall :)

 

Idag testade jag att laga något helt nytt till middag och det var riktigt spännande med massa nya smaker. Och gott blev det! Jag lagade ugnsbakad torsk med ett täcke med mandel som vi åt med rotmos. Det blev så himla gott med den knapriga mandeln till den mjuka fisken.  

 

Mandelfisk

400 g vit fisk (jag använde 4 torskfiléer)

50 g smör

1 dl ströbröd

2 dl mandelspån

½ tsk gurkmeja

1 pressad vitlöksklyfta

½ dl hackad persilja

Salt

 

Lägg de tinade fiskfiléerna i en ugnsform. Smält smöret i en kastrull och blanda i resterande ingredienser. Bred ut blandningen över fisken och sätt in i ugnen på 200 grader i 15-20 min, tills fisken är klar och mandeln fått fin färg.

 

Rotmos

1 kålrot (min vägde 600 g)

3 morötter

½ blomkålshuvud

1 grönsaksbuljongtärning

Ev. en klick smör

Ev. en skvätt grädde

Salt & vitpeppar

 

Koka upp vatten med 1 grönsaksbuljongtärning. Skala kålroten och morötterna och skär i mindre bitar. Lägg i det kokande vattnet och låt koka i 30 minuter. Skär blomkålen i mindre bitar och lägg i tillsammans med morötterna och kålroten när det är 15 minuter kvar av koktiden. Häll av vattnet (spara ev. en skvätt om du vill späda med det istället för grädde). Mixa till ett mos och blanda ev. i en klick smör och en skvätt grädde eller buljongvatten samt salt & vitpeppar.  

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0