Ugnsbakad kyckling med champinjonsås och kålrotspommes

Hej! Det var fulll rulle idag på jobbet så dagen bara flög förbi. Och jag invigde även mina Nike Air Max idag så jag flög fram hehe. Jag och Sebastian har precis ätit en lyxig lördagsmiddag och senare ikväll ska vi på bio med vänner. Bion slutar vid midnatt och då blir det en liten utgång med en drink eller två. 
 
Om ni märker skillnad på kvalitén på mina bilder så har jag gått från att ta bilder med iphonen till systemkamera :) Lite roligare bilder då kanske? 
 
Ugnsbakad kyckling med champinjonsås och kålrotspommes 
 
4 kycklingfiléer
1 lagom stor kålrot (min vägde 600 g)
 
Marinad:
4 msk kinesisk soja
4 msk rapsolja
Salt & peppar
 
Sås:
250 g champinjoner
3 dl grädde
2 tsk koncentrerad kalvfond
2 tsk dijonsenap
Salt & peppar
 
Ugnsbakad kyckling: Lägg kycklingfiléerna i marinaden en stund. Lägg de sedan i en ugnsform och sätt in i ugnen på 150 grader. Kycklingen är klar när den är över 70 grader, har du ingen termometer får du skära och kolla. Vår kyckling blev klar efter cirka 35 minuter. 
 
Sås: Skär champinjoner i bitar och stek sedan i smör i en panna. Häll på ingredienserna till såsen och låt puttra ett par minuter.
 
Kålrotspommes: Skala kålroten och skär i stavar. Koka i saltat vatten i 10 minuter. Fritera eller stek i rapsolja/solrosolja/kokosolja på hög värme tills de fått fin färg. Låt rinna av på hushållspapper innan servering. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0