Midsommarfirandet

Hej vänner! Har ni haft en härlig midsommar? Vi hade som vanligt en fantastisk midsommar med gott sällskap, god mat, massor med dricka, kubb, snapsvisor, grillning och sång. Stugan ligger precis vid havet så några tog även det traditionella nattdoppet, men jag hoppade över det :) Jag som hade skadat ryggen trodde att natten på luftmadrassen skulle förvärra skadan men tro det eller ej så vaknade jag upp med en mycket bättre rygg! Den är dock inte helt återställd så jag kommer ta det försiktigt med träningen, idag blev det en powerwalk på 1,5 timme istället för gymmet. 
 
Jag har aldrig testat att göra egen snaps förut men eftersom jag tycker att snaps är grymt äckligt så tyckte jag att det var bättre att göra en egen detta året. Jag gjorde en rabarber- och jordgubbssnaps och den gick hem hos alla, den var supergod (för att vara snaps). 
 
 
Förutom egen snaps, så invigde jag även min KitchenAid med brödbak :) 
 
Rabarber- och jordgubbssnaps
5 dl brännvin eller vodka
10 g färsk rabarber
½ dl hackade jordgubbar
2 krm mörkt muscovadosocker 
½ tsk vaniljpulver (jag tänkte egentligen använda vaniljstång men glömde köpa det) 
 
Skär rabarben längst med och sen i små bitar. Blanda ner 4 dl sprit, rabarberbitar, jordgubbsbitar, sockret och vaniljpulver eller vaniljstången i en flaska. Låt stå minst ett dygn (helst längre) i kylen och skaka flaskan då och då. Tillsätt den sista mängden sprit dagen den ska drickas. Om du vill kan du filtrera den genom kaffefilter men jag tyckte att det var trevligt att servera med godsakerna i flaskan :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0