Banoffee pie

Tjoho! Har ni kollat på Mello ikväll? Jag tvingade familjen att bänka sig framför tv:n efter middagen och kolla på det iallafall :) Robin som jag hejade på vann så jag är glad! Nu har familjen precis gått och vi tänkte runda av kvällen med någon bra serie.
 
Till middag åt vi en jätte god grekisk-inspirerad laxrätt (glömde ta foto!) och till efterrätt en urgod banoffee pie. Jag höll mig till endast 1 glas champagne och 1 glas vin så att jag kan träna imorgon :) 
 
Idag hade jag på mig vårkläder på jobbet :P Höll dock på att frysa ihjäl till och från jobbet trots de få minuter det tar att gå. Det var plusgrader men den iskalla stormen i kombination med håliga jeans och skinnjacka gjorde det lite kallt...
 
 
Banoffee Pie
1 burk sötad kondenserad mjölk eller färdigkokt dulce de leche (karameliserad mjölk)
300 g digestive
150 g smör
2-3 bananer
3 dl vispgrädde
30 g mörk choklad
 
Om du inte har köpt färdigkokt kondenserad mjölk, börja med detta i förväg. Ta av pappret från burken och lägg den oöppnade burken i en stor kastrull med vatten som täcker burken. Koka burken utan lock i cirka 2 ½ - 3 timmar. Se till att vattnet täcker burken hela tiden, fyll annars på under tiden. I värsta fall kan burken explodera. Ta upp burken när den kokat klart och låt svalna innan du öppnar den. Du kan skynda på det genom att skölja den i kallt vatten. 
 
Krossa digestivekexen för hand eller mixa sönder dem. Smölt smöret och blanda ihop med kexsmulorna. Tryck ut smulorna i en pajform och ställ in i kylen i minst 30 minuter. Bre dulce de leche över pajdegen, skiva bananerna och lägg ut ett lager, vispa grädden och bred över bananerna och strö sist över riven choklad. Färdig att serveras! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0