Avsked och brownie

Hej! Det var med blandande känslor jag idag slutförde sista dagen på praktiken. Alla andra gånger har det inte varit så tufft att lämna, men denna gången visste jag ju att jag inte skulle komma tillbaka. Jag har haft praktik på samma skola sedan termin 1, alltså i 5 år, vilket gör att jag känner mig väldigt hemma där. Som lärarna sa idag "Josefina, det känns ju som att du jobbar här med oss, det kommer kännas så tomt utan dig här", precis så känns det. Lärarna har blivit mina kollegor och eleverna har varit mina elever, de äldre eleverna har jag ju även haft tidigare år. Åh vad jag kommer att sakna dem. Men givetsivs var det ju inte bara tråkigt, jag är ju nu ett steg närmre min examen - ett steg närmre mitt kall i livet. Och det har varit 4 tuffa veckor, med lite sömn och dålig träning, så det ska bli skönt att komma på banan igen. 
 
Eftersom det var min sista dag så ville jag såklart baka något gott att bjuda på, dessutom skulle jag och Sebastian ha svärmor över på besök ikväll och ville ju då också ha något att bjuda på. Vad passar då inte bättre än de fantastiskt underbart goda raw-food brownies! Alltså, de är så goda. Ni måste testa! 
 
Raw- food brownie
 
Första lagret
2 dl valnötter (eller andra nötter)
2 dl urkärnade dadlar (jag tappade räkningen men hade typ 18 stycken tror jag)
½ dl kakao
1 msk jordnötssmör
En nypa salt
En skvätt mjölk eller vatten
 
Andra lagret
1 mogen avokado
3 msk agave eller honung
1 msk kokosolja
3 msk kakao
1 krm vaniljpulver
 
Börja göra första lagret: mixa nötterna till små bitar i en matberedare. Tillsätt resterande ingredienser och mixa ihop till en kletig massa. Tryck ut smeten i en passande form som du klär med bakplåtspapper. En liten brödform funkar till exempel, men jag gjorde dubbel sats och då blev en kakform perfekt. Sätt in i frysen medans du gör andra lagret. Mixa alla ingredienserna till andra lagret tills det blir en jämn smet. Bred på smeten på kakan och förvara i kylen. Skär upp bitar efter ett par timmar i kylen och servera kalla. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0