Lite om min träning

Hej svejs! Puh, vad jag är trött. Vi var på gymmet och köttade rygg och biceps till strax innan 21-tiden, så det blev väldigt sen middag. Nu tänkte jag komma till saken, fick följande kommentar på förra inlägget:

 

Hej! Jag återkommer flera ggr om dagen och läser lite recept. Vilken inspiration jag har fått på hälsosam mat utan socker och pasta m.m. Tack! Skulle du inte kunna skriva hur en träningsvecka ser ut för dig, hur många reps osv. Jag är helt ny i träningsvärlden och känner mig lite lost :(.

 

Gud så kul och självklart kan jag det!! Ni som har hängt med ett tag har ju fått mitt träningsschema tidigare men nu har jag ändrat om en del så det är faktiskt dags att dela med mig av hur det ser ut i dagsläget.

 

Jag tränar nästan alltid fyra dagar i veckan, för att hinna med mina fyra pass. Ibland blir det bara tre och ibland kör jag ett femte. När jag började träna för cirka 2 år sedan så tränade jag bara cardio i form av löpning eller cykling för att gå ner i vikt, för cirka 1 år sedan bytte jag ut lite cardio mot lite styrketräning och för cirka 6 månader sedan slutade jag med cardio och gick över till bara styrketräning. Det blir ju lite powerwalks och spinning då och då men inget regelbundet.

 

Jag har nedan försökt att skriva ut ungefär hur många repetitioner och hur många set jag brukar göra men det varierar från gång till gång. Jag gör alltid så många reps jag orkar och hur många reps jag orkar beror på hur tung vikt jag tar. Om jag orkar cirka 8 reps med en vikt så ökar jag vikten! Nåväl, här kommer mitt träningsschema:

 

Pass 1: ben, fokus framsida

Squats med skivstång 6-10 reps, 4-5 set

Sumosquats med kettlebell 12 reps, 3-4 set

Utfall 6-10 reps, 3-4 set

Bulgariska utfall 6-8 reps, 3 set

Benpress 6-10 reps, 3-5 set

Leg extension 6-8 reps, 3-5 set

 

Pass 2: rygg och biceps

Pull-ups (handflatorna inåt) 6-10 reps, 5 set

Chins (brett grepp, handflatorna utåt) 6-10 reps, 5 set

Sittande rodd 6-10 reps, 4-5 set

Stående rodd 6-10 reps, 4-5 set

Biceps curl med stång 6-10 reps, 5 set

Biceps curl med hantlar 6-10 reps, 3-5 set

 

Pass 3: axlar och triceps

Axelpress med hantlar, 6-8 reps, 5 set

Framåtlyft med hantlar 6-10 reps, 3-5 set

Sidolyft med hantlar 6-10 reps, 3-5 set

Baksida axlar i maskin 6-10 reps, 3-5 set

Ev. mage 

 

Pass 4: ben, fokus baksida

Marklyft 6-10 reps, 5 set

Raka marklyft 6-10 reps, 5 set

Baksida lår med pilatesboll 6-10 reps, 3-5 set

Leg curl 6-10 reps, 3-5 set

Vadpress 8-12 reps, 3-5 set

Ev. mage


Angående mage så lägger jag inte så mycket fokus på det, kör någon/några magövningar ibland om jag har tid och ork i slutet på ett pass. Kör oftast bara en övning (hängande benlyft) men ibland lägger jag till några fler övningar.

 

Frågor på det? 

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0