Chili!

Hej svejs! Idag har jag lite pirr i magen, jag jobbade nämligen min sista dag på Cubus idag och imorgon börjar jag mitt nya jobb. Jag har nog aldrig varit så nervös och förväntasfull förr! Det är även början på en ny dygnsrytm och jag undrar verkligen hur det ska gå... Jag måste åka hemifrån lite innan 6.30 på morgonen så jag måste gå och lägga mig tidigt om kvällarna. Det blir inte många timmar hemma om dagarna numera, dygnet har verkligen för få timmar! Eller är arbetsdagarna för långa snarare? Nåväl, taggad är jag iallafall! Och en ny väska fick jag till nya jobbet av mannen min och en jobbdator får jag av skolan, vilket gör det hela ännu roligare :)
 
Vi har börjat med lite söndagstradition här hemma, att lyxa till det med middagen med gott långkok eller något annat. Det har varit pulled pork några söndagar och igår lagade vi chili! För er som inte vet vad chili är så är det en kötträtt från Texas som är högrevskött som tillagas med långkok och sedan äts med tortillabröd, grönsaker och såser. Det finns tuuuuusen olika recept på denna rätt så jag gjorde mitt eget efter att ha kikat runt lite. 
 
Först: min nya väska! :D 
 
Den färdiga chiligrytan
 
Vi serverade med tortillabröd, hemmagjord guacamole, hemmagjord inlagd rödlök (OM MY SÅ GOTT!!), majs och sallad. Gott gott! 
 
Min texas chili
1 kg hörrev
1 paket bacon (kan uteslutas, smaken förvann bland alla smaker)
5 vitlöksklyftor
2 röda chilifrukter (gillar ni inte starkt så räcker det kanske med en)
1 jalapeño
½ l ljus öl
¼ dl koncentrerad kalvfond (eller 2 dl vatten + ½ buljongtärning funkar nog också)
½ msk spiskummin
½ msk koriander
½ msk oregano
¼ chilipulver
½ msk salt
½ socker
¼ mjöl 
 
Tärna köttet, skiva baconet, hacka vitlök, rensa och hacka chilin och jalapeñon. Stek i högrevsbitarna i omgångar och lägg över i en gjutjärnsgryta. Stek även bacon samt vitlök och lägg över i grytan. Blanda kryddorna, mjöl och socker i en skål och häll sedan över i grytan och rör runt. Tillsätt resterande ingredienser (chili, jalapeño, öl och fond) och rör runt. Koka upp och låt sedan puttra på svag värme i cirka 3 timmar. Dra isär köttbitarna med två gafflar och rör runt med vätskan. Färdig att servas med goda tillbehör! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0