Min granola

Igår fyllde jag på lagret med en ny sats hemmagjord granola. Eftersom den är så himla god och det kan finnas någon som missat receptet kommer här nu en favorit i repris. Samt dagens frukost :) 
 
Frukost idag blev ett lager av kvarg/vaniljyoghurt/hallon, ett lager med kvarg/vaniljyoghurt och toppades med min granola (se recept nedan). 
 
Min granola:
5 dl havregryn
3 dl fiberhavregryn
1 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
1 dl kokosflingor
1 dl solroskärnor
1 dl linfrön 
2 dl valfria grovhackade nötter (jag hade cashew, hasselnötter, mandel och valnötter)
1,5 tsk kanel
½ dl solrosolja eller rapsolja
1 dl honung
2 dl vatten
Torkad frukt (jag hade kokosflarn, russin och torkade aprikoser som jag klippte i mindre bitar) 
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke (inte den torkade frukten!). Blanda alla blöta ingredienser i en annan bunke och häll sedan vätskan bland de torra ingredienserna och rör ihop. Klä två plåtar med bakplåtspapper och strö ut blandningen på plåtarna. Sätt in i ugnen i 15-20 minuter på 200 grader, rör runt med jämna mellanrum så att det inte bränns samt byt plats på plåtarna efter halva tiden. Låt granolan svalna och rör sedan ner den torkade frukten.

Kommentarer
Postat av: sandy

ÅÅÅÅÅÅHHHH, MUMS! Jag ska nog försöka mig på den en dag...

2013-08-04 @ 16:25:27
URL: http://sandylindell.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0