Fantastisk linssoppa

Sebastian slutade ”tidigt” idag (läs: 18.00) så vi passade på att gå till gymmet och körde vårt mördar-benpass tillsammans, sweet!

 

Det är väldigt sällan vi äter vegetarisk middag i vårt hushåll då ingen av oss är särskilt duktiga på att laga vegetarisk mat och dels för att jag inte är så förtjust i bönor och sånt trams ;)  Dessutom är vi måna om proteinerna och det är enkelt att få i sig mycket proteiner när man lagar mycket lax, kyckling och kött (trots att det finns mycket proteiner i många vegetariska alternativ). Det enda vegetariska jag tror att vi äter här hemma är vegetariska soppor som jag faktiskt alltid lyckas få jätte goda, såsom svampsoppa och linssoppa. Och just linser innehåller ju jätte mycket proteiner! Idag kändes det som en soppdag så det fick bli en älskad linssoppa som har ätits flitigt både hos oss och hos min mamma. Mamma har hittat receptet i en kokbok som heter World food café som är en vegetarisk kokbok med rätter från hela världen, just denna soppan är från Jordanien. Inte i hela friden trodde jag att jag skulle tycka om linssoppa när jag testade soppan för första gången men tro det eller ej – den är gudagod!!

 

 

Linssoppa

3 msk olivolja

2 stora gula lökar

3 vitlöksklyftor

350 g röda linser

2,5 grönsaksbuljongtärningar

1 ½ tsk spiskummin

1 ½ tsk krossad torkad chili (jag hade bara färsk chili som jag hackade, jag använde en stor men det kunde gott och väl varit ännu mer chili tycker jag)

1 ¼ l vatten

Saft från 1 citron

Salt, peppar

En näve hackad persilja

 

Skölj linserna tills vattnet är klart. Hacka löken och stek den i olja, tillsätt pressad vitlök och stek lite till. Lägg i linserna och rör runt så att de täcks av oljan. Tillsätt vattnet och buljongtärningarna. Låt koka upp och skumma av vid behov. Tillsätt spiskummin och chili. Sänk värmen och låt sjuda under lock tills linserna är riktigt mjuka (brukar ta cirka 10 minuter). Linserna suger åt sig mycket vatten så du kan eventuellt behöva tillsätta mer vatten under tiden. Krydda med salt, peppar och citronsaft. Mixa i en mixer tills soppan är slät. Servera med persilja på. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0