Gulaschsoppa

Idag är jag trött efter en dag med både skola och jobb, så det blir en lugn kväll hemma. Vi måste ju dessutom se klart Sagan om konungens återkomst som vi började kolla på igår - imorgon är det ju dags för The Hobbit på bio! Jag är så himla glad för vi lyckades efter några om och men få ett bord på en fullbokad restaurang imorgon, nämligen favoriten Chill Out Sushi. Längtar! 

 

Förresten! Vet ni vad jag kom på idag?! Att jag inte är ledig EN ENDA dag innan julafton (förutom imorgon men då har jag grymt mycket plugg som måste göras innan måndag + tvättid hela dagen) och jag är inte klar med mina julklappar!! Vilket innebär att jag måste köpa julklappar på min lunch eller ta mig till ett köpcenter någon kväll. PANIK! Och jag som ville åka till IKEA innan julafton, det kan jag ju glömma :( 

 

Tonight's dinner:

Gulaschsoppa med nötfärs

500 gram nötfärs

1 gul lök

1 röd paprika

3 fasta potatisar


2 vitlöksklyftor


500 g krossade tomater


1 msk koncentrerad kalvfond

6 dl vatten


Paprikapulver, kummin, salt & peppar

 

Hacka löken och fräs i en panna. Pressa i vitlöken och stek lite till. Lägg över i en stor kastrull. Stek köttfärsen och stek även den och lägg i kastrullen. Skala potatisen och skär i små bitar.
Tillsätt potatisen, vatten, krossade tomater och fond. Koka upp och låt koka till potatisen är klar, tiden beror på potatisbitarnas storlek, men ungefär 10 minuter. Smaka av med kryddor. Skär paprikan i bitar och lägg sist i denna, låt ligga i någon minut. Servera med en klick crème fraiche.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0