Knäck

Skjut mig så dåligt jag mår, gaaah blir galen! Som tur är så har dagen gått väldigt snabbt då vi har haft fullt ös på jobbet. 
 
Precis som jag trodde så blev mina knäck lite för hårda. Enligt receptet jag läste på Icas hemsida skulle det koka i 15-20 minuter och först då skulle man kolla temperaturen och om man ville ha mjuk knäck skulle temperaturen ligga på 120-125 grader. Om knäcken inte kommit upp i den temperaturen efter den tiden så skulle man låta den fortsätta koka en stund till. När min knäck hade kokat i 10 minuter tyckte jag att den började se färdig ut, så jag kollade efter vad temperaturen var. Då var den 131 grader!! (Ju högre temperatur desto hårdare knäck). Jahapp det var med snabba ryck jag fick försöka klicka ut smeten i små formar snabbt som attan eftersom det stelnade snabbt. De blev väldigt goda med lite hårda för min smak. 
 
 
Knäck

2 dl ljus sirap

2 dl vispgrädde

2 dl socker

1 msk smör

3 msk hackad sötmandel

 

Blanda sirap, grädde och socker i en gryta (gärna en tjockbottnad). Koka upp och låt koka under omrörning i cirka 10-20 minuter. Tiden beror på kastrull så för att vara säker på att knäcken inte kokar för länge bör du kolla om knäcken är klar i god tid. Enklast är att använda en digital termometer och vill du ha mjuk knäck så är den klar vid 120-125 grader. Vill du ha hårdare knäck ska temperaturen ligga ungefär mellan 135-145 grader. Om du inte har en digital termometer kan du istället göra kulprovet för att se om den är klar. Klicka i lite knäcksmet i ett glas med kallt vatten och prova att rulla till en kula – om det går är knäcken klar. När knäcken kokat klart tar du grytan åt sidan och rör i smör och mandel. Häll smeten i knäckformar som du ställt på en plåt täckt med folie (för att inte kladda ner plåten). Arbeta snabbt så att knäcken inte stelnar i kastrullen. Låt knäcken kallna. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0