Svamp- och salamisås med gnocchi

Idag hade jag ingen aning vad jag skulle laga till middag och jag tycker inte alls att det är lika kul att laga mat när jag jobbar hela dagen, eftersom jag då inte kan gå och fundera, kika runt och planera vad jag ska laga på kvällen. Inte nog med att jag inte visste vad jag skulle laga idag så ville jag även att det skulle gå fort! Sen kom jag på att jag läste om en salamirätt för ett tag sedan som fick bli inspirationen till dagens middag; en svamp- och salamisås med gnocchi. Och oj vad gott det blev! Mannen min sa att det var det godaste han ätit på länge :D Får nog göra något liknande väldigt snart igen men kanske med kyckling och bacon istället för salami nästa gång. Vi båda två tycker att gnocchi är något av det godaste som finns, men vi äter det sällan eftersom vi undviker potatis, ris och pasta hemma. För er som inte vet vad gnocchi är så är det gjort på potatis och mjöl, men påminner om pasta - inte det nyttigaste som finns med andra ord :P 
 
 

Svamp- och salamisås med gnocchi

300 g champinjoner

½ gul lök

100 g salami

1 röd paprika

½ dl hackad persilja

½ svampbuljongtärning

¾ dl vitt torrt vin

2 dl crème fraiche

1 dl grädde

Salt, peppar, chilikrydda

 

Skär salamin i önskad storlek, stek i en panna och ställ åt sidan. Hacka löken och skär champinjonerna i bitar, stek tills de fått lite färg och blivit mjuka. Tillsätt vin, persilja och buljongtärningen. Koka upp och låt puttra i några minuter. Tillsätt crème fraiche och grädde, låt puttra en stund till. Smaka av med kryddor. Skär paprikan i bitar. Lägg sist paprikan och salamin och låt det bli varmt (tar bara någon minut). Detta serverade jag med gnocchi, gröna sojabönor och parmesan. Sååå gott! 

 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill verkligen berömma detta recept som blivit min sambos och mitt favoritrecept på bakfyllan ac någon anledning :D Underbart!

Svar: Vad roligt! Det var så längesen jag lagade det nu så jag kommer knappt ihåg hur det smakade, det är nog dags att laga det snart igen :)
Josefina

2013-01-16 @ 09:47:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0