Knäckebröd

Knäckebröd

2 dl valfritt mjöl (majsmjöl, grahamsmjöl, vetemjöl etc.)

1 dl solrosfrön

1 dl sesamfrön

½ dl linfrön

½ tsk salt

½ dl rapsolja

2,5 dl kokande vatten

 

Blanda alla ingredienserna förutom vattnet i en bunke. Häll sist i det kokande vattnet och rör om. Bre ut smeten på en plåt med bakplåtspapper (använd exempelvis en slickepott). Skär i rutor och strö över flingsalt. Enligt alla recept jag läst ska plåten vara i ugnen i cirka 1 timme och 15 minuter på 150 grader, men när jag provade detta sist så var mina brända efter bara 45 minuter. Det kan vara så att min ugn är lite snabbare än andra ugnar så detta kanske funkar för er andra men mitt tips är att vara uppmärksamma på knäckebröden för de kan vara klara redan efter 30 minuter om er ugn är som min. Idag använde jag istället varmluft på 125 grader och hade de inne i knappt en timme, cirka 50-55 minuter. Och de blev bra denna gången :D Riktigt goda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0