Kurera

Eftersom jag är sjuk så tyckte jag att en soppa skulle passa fint ikväll. Har inte ätit spenatsoppa sen jag gick på dagis och då var det det värsta jag visste men blev ändå sugen på det idag haha, jag kan ju få konstiga cravings. Jag gjorde den lite mer matig med lax och ägg :) 
 
När Sebastian kom hem från jobb hade han köpt med sig godsaker hem eftersom jag är sjuk :D Han hittade en LCHF-glass (lite kolhydrater och inget socker) i affären som var över förväntan! Han kombinerade den "nyttiga" glassen med onyttig topping - mjölkchokladsås som stelnar. MUMS säger jag bara! Och lite naturgodis också hihi. 
 
 

Spenatsoppa

1 påse fryst hackad spenat (450 g)

1 gul lök

2 grönsaksbuljongtärningar

1 dl grädde

8 dl vatten

Salt, vitpeppar och ev. chilikrydda och cayennepeppar om du vill ha lite sting

Ev. laxfiléer

Ägg till servering

 

Hacka löken och stek i smör i en stor gryta. Lägg i spenaten, vatten och buljongtärningar. Koka upp och låt koka i 5 minuter. Mixa soppan slät (inget måste). Tillsätt grädde och krydda, värm upp igen. Om du vill ha den lite mer matig kan du lägga i bitar av lax som blir klara i soppan på någon minut. Servera soppan med ägghalvor.

Att tänka på! Det finns diskussioner om man kan spara spenaträtter och värma upp och äta i efterhand. Ett gammalt råd är att du inte kan värma spenat mer än en gång och vissa menar på att spenaten blir gifitig om du värmer upp den igen och att du kan bli sjuk. Jag har läst på lite och det verkar inte vara någon fara sålänge du gör på rätt sätt. Om spenaten har blivit sköljd innan matlagning och om du kyler ner spenaträtten direkt så går det bra. Vill man inte ställa in den varma spenaträtten i kylen kan du kyla ner den i ett vattenbad först. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0