Thai

Mums vilken god middag vi har ätit idag! Jag gjorde en stor thaigryta, det blev så mycket mat att jag inte ens fick plats med minimajsen som jag tänkte ha i :( Varför lagar jag så sällan thaimat?! Det är ju så gott och enkelt. Finns givetvis miljoner sätt att göra detta på, idag delar jag med mig av receptet på det jag åt idag. 
 
 
Thaigryta
4 kycklingfiléer
En bit ingefära (ca 3 cm)
1 zucchini 
2 paprikor (jag hade 3 mindre delar av röd, gul och grön paprika som jag använde)
1 chili
1 gul lök
1 burk vattenkastanjer
En näve frysta wokgrönsaker
1 burk kokosmjölk
Panangkryddmix/panangcurrypasta
En näve cashewnötter eller jordnötter
Pressad lime eller citron
Salt & peppar
 
Strimla kycklingen och riv ingefäran, stek detta i olja tillsammans med salt och peppar och lägg åt sidan. Skär de färska grönsakerna och stek tillsammans med vattenkastanjerna hastigt på hög värme så att de behåller sin krispighet, lägg åt sidan. Gör samma sak med de frysta grönsakerna. Lägg kycklingen och grönsakerna i en gryta och tillsätt panang och kokosmjölk, låt koka upp. Lägg sist i pressad lime eller citron samt nötter. Detta åt vi med bulgur. 
 
Tänk på att detta blev mycket mat! Så vill man ha en lite mindre gryta (eller få plats med minimajs som jag ville få plats med) kan man kanske halvera grönsaksmängden. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0