LCHF-pizza

Jag har dött och kommit till pizzahimmeln. Alltså gud vad goda våra pizzor blev! Vi testade som nämnt innan att göra pizzadeg på LCHF och det funkade hur bra som helst. På pizzorna hade vi tomatssås, skinka, salami, skivade tomater, rödlök, fetaost, getost, goudaost, pressad vitlök och hackad chili. 
 
 
 
LCHF-pizzadeg

8 ägg

1,5 dl vispgrädde

4 msk psyllium (eller fiberhusk)

200 g riven ost (gärna någon smakrik som grana padano, parmesan eller prästost men funkar lika bra med gouda eller liknande)

En nypa salt

 

Vispa ihop ägg, grädde och psyllium. Blanda ner ost och salt, låt stå i 5 minuter. Lägg ut bakplåtspapper på två plåtar och bred ut smeten på plåtarna (ganska svårt, men funkade hyffsat bra med en slickepott). Ställ in i ugnen på 175 grader i 15 minuter. Under tiden förberedde jag påläggen och tomatsåsen. Tomatsåsen gjorde jag bara på passerade tomater, salt, peppar och oregano. Ta ut bottnarna när de är klara och lägg på din pizzafyllning och sätt in i ugnen på 250 grader tills osten smält och fått lite färg (ca 10 minuter). 

 

Jag upplevde som nämnt ovan att degen var lite svårt att bre ut. Jag använde psyllium och inte fiberhusk, och psyllium drar åt sig lite mer vätska än vad fiberhusk gör. Så jag kan tänka mig att det är lättare att bre ut om man använder sig av fiberhusk, annars kan man kanske testa att ta lite mer vispgrädde eller ett extra ägg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0