Min kväll

Idag kom Sebastian hem tidigt från jobbet (18 är tidigt i vår värld) så vi passade på att sticka och träna tillsammans eftersom det är så sällan vi kan göra det. Jag körde axlar, bröst och triceps samt 13 km cykling.
 
Efter träningen lagade i mat tillsammans, en favorit som vi äter med jämna mellanrum; fetaostlax! Idag blev det med blomkålsmos som jag nyligen upptäckt och det är ett jätte bra alternativ för att variera eftersom vi ofta har sallad eller tillagade grönsaker till vår mat. 
 
 
Fetaostlax
4 st laxfiléer
200 g fetaost
1 dl turkisk eller grekisk yoghurt
Persillade (eller annan örtkrydda)
Vitpeppar
Salt
 
Lägg de tinade laxfiléerna i en ugnssäker form. Krydda med salt och peppar. Blanda yoghurten med smulad fetaost och krydda med persillade. Bred ut blandningen över laxen. Ställ in i ugnen på 225 grader i 15 minuter. Voila, lätt som en plätt! 
 
Blomkålsmos
400 g blomkål (typ ett litet huvud eller ett halvt normalstort)
2,5 dl matlagningsgrädde
Salt
Peppar
Valfria kryddor (jag använder aromat och chilimix)
Ev. riven ost
 
Skär blomkålen i små buketter och koka dessa i grädden tills de är mjuka, cirka 10 minuter (tänk på att ha ganska låg värme och rör runt hela tiden så att inte grädden bränns vid). Mixa blomkålen i en matberedare eller med en stavmixer och smaka av med kryddor och eventuellt ost. Klart! (Det är inte nödvändigt att smaksätta blomkålsmoset med kryddor och ost utan det funkar bra utan, det är en smaksak!) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0