I mitt skafferi

Tanken har slagit mig att alla ni kanske inte har koll på alla konstiga livsmedel som jag skriver om varje dag. Därför har jag satt ihop ett inlägg med de superprodukter som jag har i mitt skafferi! Jag kanske har glömt något men jag har nog fått med de viktigaste. Det finns även flera livsmedel som inte har fått flytta in i skafferiet än men som kommer, och då kan jag skriva om de efter hand :) 

 

Stevia strö

Stevia är ett sötningsmedel från växtriket som används som ett alternativ till socker. Det innehåller inga kalorier eller blodsockerhöjande kolhydrater. Jag använder stevia strö istället för socker när jag bakar eller vill söta något annat, jag doserar samma mängd stevia strö som jag skulle gjort med socker.

 

Agavesirap

Agave är ett sötningsmedel som framställs från en planta. Det är i rinnande form och påminner om honung fast är sötare och har ett lägre GI. När jag inte använder stevia använder jag agave som sötning istället för socker fast en mindre mängd.

 

Vaniljpulver

Vaniljpulver är ett svart pulver som är mald vaniljstång, utan några tillsatser eller något socker. Jag använder det istället för vaniljsocker (som innehåller tillsatser och socker) och vaniljpulvret ger dessutom en mycket godare smak. Det behövs inte lika mycket vaniljpulver som vaniljsocker för att ge den goda söta smaken, jag brukar tänka ungefär 1 krm vaniljpulver = 1 tsk vaniljsocker. Vaniljpulver passar verkligen till allt; gör din egen vaniljyoghurt eller vaniljkvarg istället för att köpa smaksatt, baka med det, smaksätt smoothien, gröten etc. 

 

Jordnötssmör

Jordnötssmör (givetvis de ekologiska/naturella utan tillsatser - Skippy och liknande kan ni glömma) innehåller mycket protein och nyttiga fetter samt fiber och mineraler. Jag älskar jordnötssmör! Det är mitt godis :D Det finns massor med andra nötsmör men jag håller mig oftast till jordnötssmör. Jag gör ofta mitt eget eller så köper jag från fitnessguru.se eller märket Green choice.

 

Kakao

Kakao känner ni alla till men vad alla kanske inte vet är att kakao är fullproppad med nyttigheter som anioxidanter, svavel, magnesium, bra fetter, proteiner, järn, fosfor och krom. Kakao innehåller över 300 näringsrika ämnen!

 

Kakaonibs

Kakaonibs är små knapriga bitar av kakaobönor. Underförstått innehåller de också massor med näringsrika ämnen. De smakar som kakao fast en mer stark, lite besk, smak. Jag använder de som topping på yoghurt/fil/gröt/kvarg/keso/pannkakor.

 

Carobpulver

Carob är en grönsak som kommer från ett träd. På trädet finns frökapslar som man maler och torkar. Resultatet blir ett pulver som används som ett sött substitut till kakao och smakar kolaaktigt. Carobpulvret innehåller stora mängder kalcium och andra bra näringsämnen. Jag använder det till allt möjligt; att baka med, som smaksättning i pannkakor, gröt, kvarg etc. Jag använder ibland endast carobpulvret men ibland tillsammans med kakao - det är en perfekt kombo!

 

Mullbär

Mullbär är egentligen inte något bär utan en frukt men räknas ändå till superbären. Det man äter är de torkade bären, som finns i flera färger – jag har dock bara testat de vita. Mullbär är rika på C-vitamin, K-vitamin, järn och kalcium. Proteinhalten är 11 gram per 100 g vilket är mycket för att vara en bär/frukt. Mullbär är sega och har en söt och kolaaktig smak. Jag brukar använda de som topping på yoghurt/fil/gröt/kvarg/keso/pannkakor. Jätte goda!

 

Gojibär

Gojibär är också ett av superbären. De kan ätas färska men det vanligaste (och det jag äter) är de torkade. Gojibär innehåller så mycket som 18 aminosyror, varav 7 av 8 är bland de livsnödvändiga. Bäret är även proppat med viktiga mineraler såsom järn, kalcium, zink och selen, samt vitaminerna A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin och E-vitamin. Bären har även hög andel antioxidanter. De är sega och jag gillar de mest pga. konsistensen, smaken är lite svår att förklara. Jag toppar ofta yoghurt/fil/gröt/kvarg/keso med gojibär.

 

Chiafrön

Jag äter frön dagligen och ni har nog koll på linfrön, solrosfrön och pumpafrön men chiafrön kanske är något nytt för många. Chiafrön är ett riktigt superfrö som är rikt på protein, antioxidanter, omega-3 fettsyror och kostfiber. Fröet innehåller alla essentiella aminosyror och 2 msk chiafrön innehåller mer omega-3 än en laxfilé. Det är faktiskt ett av det mest näringsrika livsmedlet som finns! Passar bra i smoothies/yoghurt/fil/gröt/kvarg/keso/pannkakor/bröd/bakning/sallader. Precis som linfrön har chiafrön en svällande effekt tillsammans med vätska och man kan därför göra pudding/gelé med fröna, jag gjorde ju en god chiapudding häromdagen.

 

Quinoapuffar

Quinoapuffarna tillverkas av fröna från örten Quinoa och innehåller mycket protein och fiber. De har en nötig smak och är jätte goda! Jag brukar använda de som topping på yoghurt/fil/gröt/kvarg/keso/pannkakor.

 

Kokosolja

Kokosolja består av kallpressade kokosnötter och innehåller viktiga mineraler och fettsyror. Oljan är fast i rumstemperatur och blir flytande vid 24 grader. Det finns både med kokossmak och helt smakfri, jag använder den med smak. Jag använder kokosoljan i bakning och ibland att steka i.

 

Fiberhusk/finax psyllium

Fiberhusk eller som jag avänder - finax psyllium är pulveriserat skal från psylliumfröet. Det är alltså inte detsamma som hela psylliumfrön! Det har bindande egenskaper och kan därför användas istället för mjöl. Fiberhusk är rikt på fiber och innehåller inga kolhydrater. ”Mjölet” är riktigt drygt och det behövs därför ytterst lite, det gör även att smeten sväller med tiden. Jag använder det inte jätte mycket då smaken är sådär, jag försöker använda andra nyttiga mjöl istället.

 

Kokosmjöl

Kokosmjöl består av kokosnötter som kallpressats till olja, torkats och slutligen malts till ett mjöl. Kokosmjölet är väldigt fiberrikt och proteinrikt. Det smakar jätte gott och är perfekt i bakning och i pannkakor. Dock är det lite svårhanterligt då det drar ihop sig mycket mer vätska än ett vanligt mjöl så man måste tänka på att använda en mindre mängd och kokosmjölet binder inte heller särskilt bra.

 

Mandelmjöl och andra nötmjöler

Nötmjöl kan man göra själv genom att mixa nötterna till ett mjöl, men de finns även att köpa färdiga. Dessa använder jag ofta i bakning och när jag gör pannkakor.

 

Havremjöl, grahamsmjöl och dinkel fullkorn

- Är exempel på nyttigare mjölsorter som jag också använder i bakning och i pannkakor istället för vetemjöl.  

 

Kvarg

Kvarg har jag givetvis inte i skafferiet och jag tror att de flesta har koll på vad kvarg är, men för den som har missat vad denna fantastiska produkt är så kommer en beskrivning. Kvarg är en färskost men påminner mer om yoghurt fast har en syrligare smak och tjockare konsistens. Kvarg innehåller mycket protein och finns som fettfri variant. En riktig superprodukt som kan ätas som frukost, mellanmål och kvällsmål istället för yoghurt eller liknande. Förutom att äta kvargen som den är så är det gott att blanda i bär/frukt/nötter/fun light/vaniljpulver/proteinpulver etc. Jag brukar även använda kvarg till att göra kalla såser, baka med, göra smoothies med, ha som topping på pannkakor m.m. Arlas kvarg heter Kesella och det finns flera olika märken som gör kvarg, jag rekommenderar dock Lidls kvarg från märket Milbona eller ICA basics kvarg då de är mest prisvärda! 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0