Joojeh kabab

Hej på er och hej måndag! Hoppas ni mår bra och har haft en bra helg. Jag har mått lite halv kasst i helgen och känner mig fortfarande inte helt hundra. Har dock ändå sysselsatt mig hela helgen men har tagit det lugnt, i lördagskväll kom Sara hem till oss för tacoskväll och filmmys. Hela dagen igår spendare jag och Sebastian i hans mammas hus ute på landet tillsammans med familjevänner. Vi grillade god mat och bara njöt av luften på landet :) Jag hade bland annat gjort grillspett som blev urgoda, det var persiska kycklingspett som heter Joojeh kabab (stavning?). När jag la upp maten på tallriken kom jag dock på att jag glömt ta bild (skulle tagit när de låg på grillen, de var så fina då) så det blev en orättvis bild för spetten men receptet är ju det viktigaste, se nedan. 
 
Nu är det dags för en heldag på jobb, får se hur kroppen klarar det med tanke på hur jag mått de senaste dagarna... 
 
 
 
De stackars kycklingspetten som inte får en rättvis bild är de två gula bitarna längst fram :) 
 
Joojeh kabab:
1 kg kycklingfiléer 
1 citron
1 pkt (0,5 g) saffran
1-2 gula lökar
Salt & peppar
 
Skär kycklingen i små bitar. Pressa citronen, riv löken och blanda ihop alla ingredienser. Lägg kycklingbitarna i marinaden och låt stå i kylen i ett par timmar, helst över natten. Trä på bitarna på spett, grilla och ät med goda tillbehör :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0