Squash!

Goooood morgon! Jag lyckades sysselsätta mig på min lediga tid igår haha. Jag, Sebastian, mamma och lillebror bestämde oss för att spela squash så vi tog en (lång) cykeltur till bellevuestadion för en timmes spel, superskoj!
 
Vet ni, idag börjar Malmö festivalen! Är man malmöbo så antingen hatar man eller så älskar man festivalen. Själv så älskar jag den. Under en veckas tid fylls hela stan med all mat och efterrätter ni kan tänka er, karuseller, artister som spelar på de olika scenerna och annat kul. Redan ikväll var det tänkte att jag skulle gå på de första konserterna, men vi är bjudna på kräftskiva ikväll så jag får hoppa det. 
 
Idag börjar jag jobba tidigt för jag ska öppna för städaren nu 8.30 så det blir någon timma själv i butiken innan mina kollegor gör mig sällskap. Med andra ord, jag måste kila! Men såklart ska ni få något recept först, idag får ni gårdagens middag :) 
 
 
 
Ugnsbakad laxfilé med salt, citronpeppar och timjan, ärtor och blomkålsmos. 
 

Blomkålsmos

1 blomkålshuvud

Salt & vitpeppar

Ev. andra valfria kryddor (jag använde aromat)

Ev. grädde

Ev. riven ost

Ev. en klick smör

 

Blomkålsmos går att göra på många sätt. Oavsett så börjar du med att skära blomkålen i små buketter. Nu kan du välja att antingen koka i en kastrull full med vatten eller i lite grädde, den blir givetvis mer krämig i grädde men jag tycker det fungerar lika bra att koka i vatten och det är dessutom lättare och kalorisnålare. Koka buketterna tills de är mjuka, cirka 10 minuter. Om du kokat blomkålen i vatten, häll då av detta. Mixa blomkålen med en stavmixer och smaka av med kryddor. Har du kokat blomkålen i vatten kan du möjligtvis hälla i en skvätt grädde eller en klick smör, men det är inte nödvändigt. Du kan blanda i lite riven smakrik ost om du vill, men det är inte heller nödvändigt. Blomkålsmos är med andra ord gott som det är – bara kokat i vatten, men går att smaksätta på många sätt!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0