Lussevaka

Hej bloggen! Jag har varit effektiv i dagarna, har bakat lussekatter, lämnat in min bebis (läs:cykel) på en makeover och unnat mig ett par riktigt bra skor! Jag är en riktigt cykelmänniska som cyklar överallt, alltid, så min cykel hade blivit lite sliten. Nu är den däremot som en ny cykel men nya lampor, ny ringklocka, nya bromsar, ny kedja och insmord :) Igår morse träffades jag och kollegorna för en mysig julfrukost innan jobbet och då fick vi även julklappar! Söta Sandy hade köpt varsin liten termos till alla som vi kan ha på jobbet och av Cubus fick vi wireless hörlurar :D Perfekta för gymmet! 
 
Ikväll är det en tradition som står på schemat, för sjunde året i rad ska jag på lucia movie night med nära och kära. Någon som varit på det? Jag älskar det! Det börjar vid midnatt och håller på till 7-8 på morgonen, det visas tre förhandsvisningar på filmer som man inte får veta i förväg och det bjuds på gottis, mat och dryck. Så jag har givetvis tagit ledigt imorgon för att sova :) Men nu ska jag iväg och jobba! 
 
Äntligen fick jag tummen ur och köpte mig ett par riktiga skor! Jag köper alltid snygga skor men som tyvärr aldrig är särskilt bekväma eller tåliga eller varma. Antningen så har de klack eller så tål de inte vatten eller så är de inte varma. Nu har jag köpt ett par riktigt ergonomiska skor som är otroligt sköna så att jag kan stå upp och jobba i de i en hel dag, de är varma, tål vatten och passar till allt! 
 
Våra fina termosar och hörlurarna! 
 
Lussebak! För er som vill ha recept på dessa godingar, kika nedan. 
 

Lussekatter

50 g jäst för söta degar

150 g osaltat smör

5 dl standardmjölk

250 gram lättkvarg (0,5%-1% fett)

1 g saffran (två paket)

2,5 dl socker

1 ägg

½ tsk salt

ca 15 dl vetemjöl

 

Pensling: 1 ägg

 

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme. Rör ner saffranet i mjölkblandningen. Smula jästen i en bunke och tillsätt lite av mjölkblandningen, rör tills jästen löst upp sig. Häll i resten av mjölkblandningen, kvarg, socker, ägg, salt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en del (i maskin eller förhand) tills det blir en smidig deg, tillsätt eventuellt mer mjöl. Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under en kökshandduk i 30-45 minuter. Häll ut lite mjöl på en bänk, knåda degen och forma dina lussekatter, det blir cirka 30 stycken. Lägg lussekatterna på bakplåtsklädda plåtar och lät jäsa under kökshandduk i 30-45 minuter. Pensa med ägg och garnera eventuellt med russen. Sätt in i ugnen på 225 grader i 5-10 minuter, beroende på ugn och storlek. Jag hade mina stora lussekatter inne i 8 minuter.

 

När du formar dina lussekatter – tänk på att de kommer att jäsa en hel del under andra jäsningen och även i ugnen så gör de relativt små om du inte vill ha gigantiska lussekatter :)  


Kommentarer
Postat av: Anna

Vart kommer hörlurarna ifrån? :)

Svar: Den var en julklapp från jobbet som de hade specialbeställt så jag vet tyvärr inte vilket märke :(
Josefina

2014-01-18 @ 03:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0