Bli-frisk-soppa

Till middag ikväll blev det en bli-frisk-soppa med massa nyttigheter. En indisk soppa som jag hittade recept på här och gjorde om lite. Sebastian ska nu iväg på sitt andra träningspass idag och jag surar i soffan för att jag inte kan följa med.
 
Jag har börjat researcha lite för vårt examensarbete idag eftersom vi inte kan ses när jag är sjuk, vilket jag egentligen borde fortsätta med nu men det är så fruktansvärt ansträngande att stirra in i datorskärmen! Det känns som att huvudet ska sprängas och jag vill bara dra täcket över huvudet.
 
 
Indisk kycklingsoppa

1 msk riven färsk ingefära

½ - 1 chili

1 gul lök

2 morötter

1 syrligt äpple

1 msk curry

2 tsk garam masala krydda*

1 kanelstång

1 liter vatten

2 hönsbuljongtärningar

3 dl grädde

3 kycklingfiléer 

Salt och vitpeppar

Färsk koriander

 

Hacka chilin och löken. Skär kycklingen i små bitar. Stek kycklingen i smör tillsammans med chilin, löken och den rivna ingefäran (de ska inte få någon färg). Skala och riv äpplet, skala och skär moroten i slantar. Lägg i tillsammans med kycklingen, krydda med curry och blanda runt. Tillsätt vatten och buljongtärningar, lägg lock på, koka upp och låt koka i 5 minuter. Lägg i kanelstången och häll i grädden. Låt koka i 5 minuter. Krydda med salt, vitpeppar och garam masala. Ta bort kanelstången. Garnera med färsk koriander och servera eventuellt med en klick créme fraiche.

 

*Garam Masala krydda

1 tsk spiskummin

1 tsk koriander

1 tsk kardemumma

1 tsk gurkmeja

1 tsk malen ingefära

1 tsk paprikapulver

½ tsk chilipulver

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0