Lax med svart täcke och fetaostgratinerade rödbetor

Hej! Idag åt vi, enligt mannen, gourmetmiddag :) Lax med svart smakrikt sojatäckte och sesamfrön med fetaostgratinerade rötbetor och babyspenat. Det tog sin lilla tid (inte bra när man skriver hemtenta) men resultatet var värt det. Nu är det bara att återgå till plugget... Hoppas ni får en trevligare kväll än mig :P
 
 
 
 
Lax med ingefära och soja
4 laxfiléer (jag gjorde såklart 6, mannen äter oss ur huset hehe) 
2 msk soja
1,5 msk riven färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
2 tsk farinsocker
Sesamfrön
 
Lägg laxfiléerna i en ugnsform. Blanda soja, riven ingefära, pressade vitlöksklyftor och farinsocker i en skål och pensla på laxen. Strö över sesamfrön och sätt in i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter, tills laxen är klar. 
 
 
Fetaostgratinerade rödbetor 
Rödbetor 
Fetaost 
Olivolja
Honung
Valnötter
 
Skölj rödbetorna och koka dem under lock tills de är mjuka (allt från 15-60 minuter beroende på storlek och säsong, kolla med en sticka. Mina kokade i 40 minuter). Häll av vattnet och låt rödbetorna svalna. Skrubba sedan av skalet och skär i önskade bitar. Lägg i en ugnsform, ringla över olivolja och smula över fetaost. Sätt in i ugnen på 225 grader tills fetaosten fått lite färg, cirka 10 minuter. Ringla över honung och strö över valnötter, klart! Till detta hade vi som nämnt ovan babyspenat :) 
 
Jag skrev inte ut hur mycket av allt jag använde till rödbetorna eftersom jag tycker att det handlar om tycke, men jag hade kanske sisådär ½ kg rödbetor och 100 g fetaost, typ. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0