Hälsosam lasagne

Hej hej! Åh, det är så stressigt just nu. Jag har till och med slarvat med träningen de senaste dagarna, vilket verkligen inte är likt mig. Ett liiiitet litet tag till, sedan lägger sig all stress :) Som jag har nämnt så har jag lite frukostar och middagar på lager som jag inte delat med mig av än, så det ska ni iallafall få!
 
Följande middag blev riktigt god, en hälsosammare variant på lasagne med grönsaker som plattor istället för pasta samt keso- och fetaostsås istället för den klassiska ostsåsen. Gott gott! 
 
 
 
Hälsosam lasagne med grönsaker
 

Köttfärsen:

1 gul lök

4 vitlöksklyftor

1 kg nötfärs

400 g krossade tomater

½ dl tomatpuré

3 msk soja

4 tsk torkad basilika

4 tsk torkad timjan

8 soltorkade tomater

Salt

 

Plattorna:

1 squash

1 aubergine

1 sötpotatis

 

Såsen:

200 g fetaost

3 dl keso

2 dl turkisk yoghurt 

Peppar

 

Börja med att lägga de soltorkade tomaterna på hushållspapper så att oljan sugs upp. Hacka löken och stek i en panna. Pressa vitlöken och stek lite till. Lägg i färsen i stekpannan och bryn den. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, soja, basilika och timjan. Hacka de soltorkade tomaterna och lägg i köttfärsen. Salt och låt puttra en stund. Skala sötpotatisen. Använd en osthyvel och hyvla squash, aubergine och sötpotatis (eller skär med en kniv i tunna skivor) till plattor. Blanda ihop keso, turkisk yoghurt, smulad fetaost och peppar i en skål. Ringa lite olivolja i en ugnsform, varva grönsaksplattor, köttfärssås och ostsås. Det blev tre lager för mig :) Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 30 min. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0