Pulled pork!

Hej bloggen! Min motivation är väldigt låg för tillfälligt, för allt känns det som. Jag hittar inte motivationen för att komma igång med träningen igen (jag skulle aldrig ha tagit ett uppehåll) och motivationen för att blogga finns inte heller eftersom jag inte har någon kamera att ta fina bilder med. Jag kanske borde testa att lämna in systemkameran och se om det går att laga den... Jag har dock motivation till att laga mat/baka/göra goda frukostar så det har jag gjort, men känns inte så kul att lägga upp det här när bilderna är så trista :( Men jag gör det ändå! 
 
Först ut är recept på pulled pork som vi gjorde igår, gaaaaaah det är så gott! Det kommer nog göras varje söndag framöver hehe :) 
 
Bild 1: Innan grytan åker in i ugnen. Bild 2: Färdig att serveras! Bild 3: Vi åt det med fetaost, majs, gurka, tomat, rostad lök, jalapenos, salsa och hemmagjord coleslaw. Bild 4: Coleslaw
 
Pulled pork
Ca 1 kg fläskkarré 
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
3 dl barbequesås (hickory rekommenderas!) 
Olivolja
Salt, peppar och cayennepeppar/chilipulver
 
Häll olivolja i en gryta som tål ugn. Lägg i köttet och krydda med salt, peppar och cayenne eller chilipulver, knid in/klappa in kryddorna på köttet. Skär löken i bitar och lägg runt köttet. Häll BBQ-såsen över köttet, sätt på locket och sätt in i nedre delen av ugnen på 120 grader. Sen är ju den stora frågan när köttet är klart. Det kan ta allt mellan 5-9 timmar beroende på ugn och storlek på köttet. Vi hade vårt kött inne i 7 timmar. Du vet att köttet är klart när du kan sära på köttet med en gaffel och det delar på sig/faller isär. När köttet är klart river du sönder det med en gaffel eller två, plockar ut benen och blandar runt det med löken och såsen i grytan. Lätt som en plätt och så himla gott! 
 
Min coleslaw
100 g vitkål
1 liten morot
½ rödlök (eller gul!)
½ dl majonäs (jag använde Walden farms kalorifria)
1 dl turkisk yoghurt (créme fraiche eller gräddfil funkar nog också)
1 tsk dijonsenap
Salt & peppar
 
Strimpa vitkålen fint, riv moroten och finhacka löken. Blanda i övriga ingredienser, salta & peppra och låt stå i kylen i någon timme. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0