Boeuf bourguignon

God dagens! Fredag och strålande humör! Hur mår ni? Jag ska strax bege mig till jobbet och ikväll ska jag träffa bästis som är nere i Malmö och hälsar på :) Först tänkte jag dela med mig av ett recept på köttgrytan boeuf bourguignon! Igår efter träningen avnjöt vi den goda grytan som har förberett i förväg tillsammans med rött vin och tända ljus, myyyys. Och den blev så jäkla god. Perfekt höstgryta till helgen för någon av er kanske? 
 
 
 
Grytan görs med fördel dagen innan, den blir godare om den får stå och dra sig. 
 
Boeuf bourguignon, ca 6-8 portioner 
ca 1 kg nötkött såsom grytbitar/högrev/nötbog/ytterlår eller liknande. Jag använde nötbog från Gotland :) 
2 morötter
2 palsternackor
4 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor 
400 g svamp (jag använde 200 g champinjoner och 200 g kantareller) 
6 dl rött vin
5 dl vatten
1 köttbuljongtärning eller 1,5 msk koncentrerad kalvfond 
2 paket bacon
2 msk tomatpuré
1 tsk timjan 
Salt & peppar 
Redning (maizena eller vetemjöl, använder du vetemjöl så blandar du i det innan du tillsätter vätska) 
Ev. 1-2 msk soja 
 
Skär köttet i lagom stora grytbitar, stek i smör så att de får fin yta, salt och peppra och lägg över i en stor gryta. Skala och skär morötter och palsternackor i bitar (inte för tunna). Skala och skär (inte hacka) schalottenlökarna. Stek morötter, palsternacka och lök lite snabbt och lägg över i grytan. Tillsätt vin, vatten, buljong, tomatpuré, timjan och pressade vitlöksklyftor. Koka upp grytan och låt sedan koka på låg värme tills köttet är mört, cirka 2 timmar. Dela champinjonerna om de är stora. Stek svampen torr i stekpanna, tillsätt sedan en liten klick smör och stek  svampen. Ta upp svampen, skär baconet och stek i sitt eget fett. Såhär långt kan du förbereda grytan. Låt stå i kylen över natten. Koka upp grytan en stund innan den ska serveras, lägg i svamp och bacon och låt koka en stund. Smaka av med salt, peppar och soja. Red till önskad tjocklek. Vi serverade med pressad potatis och rött vin. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0