Fudgekladdkaka

Ni som inte äter sötsaker kan titta bort. Men chokladälskare, se hit! Detta är verkligen den perfekta kakan för chokladälskare, den smälter verkligen i munnen. Sorry för trist bild, men den är tagen med mobilen eftersom jag var hos mammi.

 

Fudgekladdkaka
 

Lager 1:

100 g smör

2 ägg

3 dl strösocker

1 1/2 dl vetemjöl

5 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

 

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör sedan i äggen. Blanda i det smälta smöret till en jämn smet. Smöra en löstagbar form på 24 cm och häll i smeten (slicka skålen, sjukt god smet!!). Sätt in i ugnen 175 grader i 20 min (med lite eftertanke kan den nog tas ut någon minut tidigare för att få den lite kladdigare). Låt svalna i ca 10 min.

 

Lager 2:

2 dl vispgrädde

1 dl socker

1 dl sirap

100 g mörk blockchoklad

100 g smör

 

Blanda alla ingredienser till glasyren utom smöret i en kastrull. Koka upp och låt tills den tjocknar (15 min). Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge. Bred fudgen över kakan och låt den kallna i kyl, jag hade min i kylen i 3 timmar innan servering och serverade med lättvispad grädde. Är nog även gott med bär/vaniljkesella/kvarg eller något annat gott. 

 

 

Receptet kommer härifrån


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0