Jordärtskockssoppa

Mannen min är sjuk så ikväll har jag bjudit på soppa och julmust. Han har bjudit sig själv på lösgodis och det slinker nog ner några bitar i min mage också :P Förra söndagen åt vi jordärtskockssoppa till förrätt på Bullen och jag har varit sugen på det sen dess. Och vad passar inte bättre än att passa på att laga soppa när Sebastian är sjuk. Så jordärtskockssoppa fick det bli! Supergott! 
 
 
 

Jordärtskockssoppa

500 gram jordärtskockor

1 schalottenlök eller gul lök

1 dl torrt vitt vin

2,5 dl grädde

6 dl vatten

2 grönsaksbuljongtärningar

Vitpeppar

 

Hacka löken och stek i smör i en stor kastrull. Skala jordärtskockorna (jisses vad jobbigt det var att skala dem) och skär i mindre bitar. Lägg i jordärtskocksbitarna, vatten, vin och buljongtärningar i kastrullen tillsammans med löken och koka upp. Koka i cirka 15 minuter, tills jordärtskockorna är mjuka. Mixa soppan slät. Tillsätt grädde och krydda med vitpeppar, värm upp. Jag serverade soppan med knaperstekt bacon. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0