Kladdkaka

Ni vet ju att jag lever ett ganska hälsosamt liv och lagar nyttig mat och bakar nyttiga godsaker. Ni som varit uppmärksamma vet ju dock att jag har en 800-kilos-människa inom mig och älskar sötsaker mer än allt annat, men försöker hålla mig borta från det. Därför är det oerhört sällan jag bakar kakor, så trots att jag är ganska duktig i köket så kan en enkel kladdkaka blir svårt för mig :P Jag fick som nämnt tidigare lite problem när jag bakade kladdkakan (lyckades dock rädda den så att den blev serveringsduglig och god) så jag skriver om receptet lite så att ni inte får samma problem om ni bakar den. Eftersom min kollega sa att min kladdkaka var den godaste kladdkakan hon ätit (hon överdrev nog för den var god men inte SÅ god) så tänkte jag att jag måste dela med mig av receptet. 
 
Bry er inte om strösslet, det var jag som försökte dölja att kakan inte blev så fin. 
 
Kladdkaka med daimtäcke 
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
100 g smält smör
200 g Marabou Daim
Ev. en skvätt grädde 
 
Smält smöret och låt det svalna. Smöra och bröa en form. Blanda ägg, socker, vaniljsocker, kakao och vetemjöl till en jämn smet och blanda sist i smöret. Häll smeten i formen. Sätt in i ugnen på 175 grader i 15 minuter om du vill ha den riktigt kladdig, men om du vill ha den lite mer fast så låt den vara inne i några minuter till, jag tyckte den var lite för kladdig efter 15 min. När kakan är klar, låt den svalna en aning. Bryt chokladen i bitar och smält i ett vattenbad (i en skål som du sätter på en kastrull med kokande vatten i). Om du vill att chokladen ska bli lite rinnigare/mjukare så kan du hälla i en skvätt grädde. När kakan svalnat en aning och chokladen är smält (akta så att chokladen inte bränns vid för då blir den tjock och klumpig!) bre då över den smälta chokladen över kakan. Låt stå ett par timmar i kylen innan servering (gör den gärna dagen innan). Om du inte vill att chokladtoppingen ska vara hård vid servering så kan du ta ut den en stund innan :) 
 
Min form var cirka 22-23 cm och kakan blir ganska tunn då, så är formen större eller om du vill ha en tjockare kaka så kan dubbla receptet och dubbla tiden i ugnen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0