Underbart bröd!

När vi har gäster så brukar jag vilja bjuda på bröd till frukost eftersom det känns som en frukost som många äter, så igårkväll bakade jag bröd som vi hade till frukosten imorse. Det är ett bröd som mamma alltid bakade när jag var liten som jag älskade, sen slutade hon baka det när hon fick höra att bicarbonaten i brödet förstör alla nyttigheterna som man har i brödet (jag vet inte om detta stämmer!). Jag har inte haft receptet, tror mamma har tappat bort det, men jag hittade ett recept för ett tag sedan (som jag tror är samma recept) så nu bakar jag detta brödet med jämna mellanrum, det är sååååå gott! 
 
 
Ljuvligt mörkt bröd (2 limpor)
1 l filmjölk
2 dl solroskärnor
2 dl rågkross
5 dl vetemjöl
5 dl grahamsmjöl
1 dl vetekli
1 dl linfrön
1 ½ dl sirap
1 msk salt
¼ dl bicarbonat
 
Blanda alla ingredienserna till en jämn smet. Smörj två brödformar och häll i smeten. Ställ in i ugnen på 180 grader i 80 minuter (täck bröden med folie efter cirka 20 minuter så att de inte får en bränd yta). 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Har du slutat blogga? Synd isf älskar dina recept!!!

2015-06-28 @ 13:56:09
URL: http://teamlova.spotlife.se
Postat av: Josefina Horndahl klint

Ja det har jag tyvärr, jag hade inte tiden längre när jag började på mitt nya jobb :( Roligt att höra att du gillar recepten! Jag kommer nog tillbaka någon gång :)

2015-06-29 @ 11:10:22
URL: http://josefinaisabell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0