Pannacotta

Mamma och bror var på middag hos oss dagen innan vi åkte till Barcelona. Då lagade jag riktigt god middag och dessert! Jag testade för första gången att göra pannacotta (VARFÖR har jag aldrig gjort detta innan?!) och det var ju hur lätt som helst. Och gudomligt gott. Det finns hur många olika varianter som helst att göra pannacotta på och jag längtar redan till att testa fler recept. Denna gång gjorde jag en enkel med vit choklad och dekorerade med hallon. Nästa gång vill jag testa med mörk choklad och kanske dekorera med passionsfrukt.

Pannacotta med vit choklad

5 dl vispgrädde

1 tsk vaniljsocker

100 g vit choklad

3 st gelatinblad

Bär till garnering (jag använde hallon)

 

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Låt grädden koka upp i en kastrull och låt koka någon minut (var försiktig så grädden inte bränns eller så att det inte kokar över). Skär chokladen i små bitar och lägg chokladen i grädden. Rör runt tills chokladen smält. Ta upp gelatinbladen ut vattnet och lägg i kastrullen och rör eller vispa runt tills de lösts upp (tänk på att inte ha kvar kastrullen på plattan under tiden). Häll upp i glas eller skålar och låt stelna i kylen, cirka 2-3 timmar. Dekorera innan servering. 

 

Räcker till 4 cocktailglas.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0