Vit choklad-kladdkaka med saffran

När vi har gäster på middag brukar jag passa på att göra onyttiga desserter, eftersom jag annars sällan gör det. Igår bakade jag en kladdkaka på vit choklad (goooooott, har ni testat?) som jag smaksatte med saffran. Den är nog säkert god att göra utan saffran också. Till det serverade jag vispgrädde och hallon, det var verkligen pricket över i:et. 
 

Vit choklad-kladdkaka med saffran
200 g smör
200 g vit choklad
0,5 g saffran (1 paket)
3 ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
 
Florsocker till garnering 
 
Smält smöret i en kastrull, ta bort kastrullen från värmen och lägg i chokladen. Rör runt tills chokladen har smält och blanda i saffran. Blanda socker och mjöl i en bunke, tillsätt chokladsmeten och äggen och rör till en smidig smet. Smöra och bröa en form med avtagbar botten och häll i smeten. Sätt in i nedre delen av ugnen på 175 grader i 30 minuter (min fick perfeeeekt konsistens, men kan skilja sig från ugn till ugn). Låt kakan svalna och sätt in i kylen, gärna över natten. Garnera med florsocker innan servering. Servera med vispgrädde eller vaniljglass och bär. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0