Chevrépotatisgratäng, entrecote, rödvinsås, bea och ugnsrostade grönsaker

Vi äter väääldigt sällan en köttbit här hemma. Det blir ofta kyckling, fisk och nötfärs. Dels för att jag inte tycker att det är jätte gott och dels för att jag inte är en höjdare på att tillaga kött, eftersom jag inte är van. Men jag tänkte att det kan vara trevligt med en stek och lite mer vardagslyx eftersom jag aldrig lagar det, så det fick det bli. Men mycket riktigt såg låg köttet på några sekunder för länge så det blev well done. Men allt annat blev väldigt gott! Jag fuskade med färdig chili-bea men gjorde min egen rödvinsås som blev grym. Jag vet att potatisgratängen inte ser fantastik ut men den smakade iallafall fantastiskt. Var grymt stressad och slängde ihop dem snabbt så det ser ut som de gör, men gott blev det! 
 
Chevrépotatisgratäng i portionsform (fyllde upp lite för mycket som ni kan se), entrecote, rödvinsås, chilibearnaise och ugnsrostade tomater, rödlök, zucchini, paprika pch färsk sparris. 
 
Chevrépotatisgratäng i två små portionsformar
4 potatisar
1 liten schalottenlök
1 vitlökslyfta
2 dl vispgrädde
Chevré
Riven ost
Salt, peppar och gurkmeja
 
Skala potatisen och skär i skivor. Hacka lök och vitlök, blanda i en skål med grädde och kryddor. Varva potatis, chevré och gräddblandningen i ugnsformar. Toppa med lite riven ost. Sätt in i ugnen på 200 grader i cirka 30-40 minuter tills potatisen är klar. 
 
Rödvinssås 
1 schalottenlök 
2,5 dl rött vin
1,5 dl vatten
1 msk koncentrerad kalvfond
1 msk soja
1 msk balsamvinäger
1 msk socker
Peppar
Maizena 
 
Hacka löken och stek i smör. Tillsätt socker och peppar och låt fräsa med tills sockret börjar få brun färg. Tillsätt vin, vatten, fond, soja och balsamvinäger. Koka upp och låt koka i cirka 15 minuter. Sila såsen och red sedan till önskad tjocklek. Grymt god! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0