Nyttiga semlor

Så! Nu har vi testat semlorna och de var faktiskt inte så dumma! Smakar inte riktigt som semlor, mestadels för att själva bullen hade ganska fast konsistens istället för en vanlig luftig semlabulle. Men det var gott och ett bra alternativ idag på fettisdagen om man inte vill äta en vanlig semla :) 
 
Nyttiga semlor
 
Bullarna
250 g kvarg
1 dl havremjöl (finns att köpa färdigt annars är det bara att mixa havregryn till ett mjöl)
½ dl rismjöl eller annat mjöl (jag använde grahamsmjöl) 
½ dl proteinpulver vanilj
1 tsk kardemumma
1 tsk bakpulver
2 msk stevia strö
 
Blanda ihop ingredienserna i en skål. Forma till bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper (jag gjorde 3 stycken). Sätt in i ugnen på 175 grader i 20-25 minuter beroende på storlek (eftersom jag gjorde stora hade jag mina inne i 25 minuter). Låt svalna. 
 
Mandelmassan
¾ mandelmjöl (finns att köpa färdigt annars är det bara att mixa mandlar till ett mjöl)
1 msk stevia strö
1 msk mjöl
Ev. kanel och/eller kardemumma
 
Blanda ingrediserna i en skål och låt stå i 10-15 minuter. 
 
Keso/kvarg-krämen
250 g keso eller kvarg
½ tsk vaniljpulver
1 msk stevia strö
 
Om du använder keso: mixa till en slät kräm. Annars är det bara att blanda ihop ingredienserna. Jag använde kvarg och hade en liiiten klick yoghurt i för att den inte skulle vara så tjock. 
 
När semlorna svalnat: skär av ett lock, gröp ur ett litet hål ur bottnen och fyll med mandelmassan. Lägg på keso/kvarg-krämen och lägg på locket. Om du har sockerfritt florsocker kan du pudra med det. 
 
 
Receptet kommer från Tasty health 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0