Världens godaste knäckebröd

Hej bloggen! Idag har det inte hänt mycket, jag har städat hela lägenheten vilket verkligen behövdes, och jag har bakat nya knäckebröd. Jag har bloggat om knäckebröden förut men om det är någon som fortfarande inte gjort dem så gör det! Det är super enkelt att göra och de är SÅ goda. 
 
Sebastian slutar jobba nu vid 17 så då vi ska sticka iväg till gymmet!
 
 

Knäckebröd (1 plåt)

2 dl valfritt mjöl (majsmjöl, grahamsmjöl, vetemjöl etc.)

1 dl solrosfrön

1 dl sesamfrön

½ dl linfrön

½ tsk salt

½ dl rapsolja

2,5 dl kokande vatten

 

Blanda alla ingredienserna förutom vattnet i en bunke. Häll sist i det kokande vattnet och rör om. Bre ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, ett tips är att kavla ut dagen med bakplåtspapper emellan så får du jämna och fina knäckebröd. Annars går det bra att bara platta ut degen över plåten, men godast blir det om du gör de så tunna som möjligt. När du brett ut smeten kan du om du vill skära rutor för önskad storlek, annars brytar du bara det i bitar när det är klart. Strö eventuellt över flingsalt innan du sätter in det i ugnen. Nu kommer det till att ha de en bra tid i ugnen. Enligt alla recept jag läst ska plåten vara i ugnen i cirka 1 timme och 15 minuter på 150 grader, men detta funkar inte i min ugn då de blir brända direkt. Jag har istället provat mig fram och för min del funkar det bäst med varmluft på 125 grader i cirka 50 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0