Morotsbröd

Mmm vilket mumsigt bröd jag hittade på min favoritmatblogg. Måste med jämna mellanrum tvinga mig själv upp ur sjuk-soffan och göra något så jag inte ruttnar :P 

 

 

Morotsbröd

5 dl grahamsmjöl (eller annat mjöl)

2 dl fiberhavregryn (eller andra gryn)

½ dl solrosfrön (eller andra frön)

½ dl linfrön (eller andra frön)

2 tsk bikarbonat

½ tsk salt

1 morot

4,5 dl naturell yoghurt (eller fil)

1,5 msk honung

 

Olja (eller smöra) en brödform. Blanda mjöl, gryn, frön, bikarbonat och salt i en bunke. Skala och finriv morötterna. Rör i morötterna, yoghurt och honung i brödsmeten. Lägg i smeten i formen. Sätt in i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 1 timme och 30 min (jag hade bakplåtspapper över brödet den sista studen för att inte bränna toppen). Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. 


Kommentarer
Postat av: emilia

Gud så gott, ska prova!

2013-01-30 @ 14:17:30
URL: http://enbravardag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0